Nye deler til veteranmoped
Til kassen
Totalt: 0

Logg inn

Handlekurv / 0 produkter

Handlekurven er tom

Usikker på hvor du skal starte?
Se våre nyheter
TOTALT 0,-

Vi feirer 20 år med Tempo-deler!

Sachs-motorer i Tempo

Mange er usikre på hva slags motor de har i mopeden sin. De kan forkortes med bokstaver og tall. Dette kan virke forvirrende. Skal prøve å gi en forklaring her, og hvilke sykler de ble brukt i. Her er det også litt info om olje, tennplugger etc.

Motortyper:

Sachs 501/4 AKF: Brukt i Safir 400 og 410, Panter 340, 350 og 360. Rund sylinder, 15 mm forgasser. Fartvindskjølt.

Sachs 501/4 BKF: Brukt i Panter 370, 460 og 470. Firkantet sylinder, 12 mm forgasser. Fartvindskjølt.

Sachs 50/4 LKH: Brukt i Comet 600. Viftekjølt

Sachs 50/3 MLKAX: Brukt i Corvette 290 og 390. Håndgir, viftekjølt.

Sachs 50/4 MLKAX: Brukt i alle Corvette med fotgir, 300, 310, 320, 380 fra -62 til -94, Panter 330, samt Kurer 500.

Sachs Saxonette: Brukt i Saxonette. 2-girs automatmotor.

Sachs 50/S: Brukt i Trigger 800 og 810 (rund sylinder, noen 810 Sport med firkantet sylinder) og Sprint 820 (firkantet sylinder).

Sachs 100/S: Brukt i Sprint 200 og 210

Sachs 50/3 KL: Brukt i Corvette 240 og 280. Kickstart og viftekjøling. 3 gir, håndgir.

Sachs 50/2, pedalstart og fartvindskjøling: Brukt i Swing 200 og 210.

Sachs 20/3, pedalstart og viftekjøling: Brukt i Swing 220, 230 og 270.

Sachs 505/2 CK: Brukt i Handy 090. 2 girs håndgir.

Sachs 505/2DK: Brukt i Handy 190. 2 girs håndgir.

 

Tennplugger:

Av de tennpluggene du finner hos meg, anbefales følgende:

 

Vanlig moped, Panter, Corvette etc, alle typer, samt 505-motoren: Velg den som heter Tennplugg, moped. Denne har riktig varmeverdi for utrimmede motorer.

 

Trimmet moped, f. eks. Corvette med Cometsett, 50S-motoren, LKH, samt Fighter: Velg den som heter Tennplugg Comet etc.

 

Olje på Sachs-motoren:

Gearkasse:

Både den 3- og 4-girede Sachs-motoren i Corvette, 4-girs i Comet og 2-og 3-girs i Swing og Comfort skal ha samme olje og mengde, 2 dl. Det er fra Sachs-fabrikken anbefalt SAE 80 GL-1. I S- 125, 150 og 175 oppgis det i den norske håndboken 7 dl olje, mens i den svenske sier 6 dl SAE 90 GL-1. 

NB: Girolje med hypoidtilsetninger MÅ IKKE brukes! Syntetiske oljer vil i mange tilfeller gi clutchsluring, og må derfor heller ikke brukes!

Avtapping av oljen skjer gjennom tappeplugg midt under blokka. Pluggen i cluchdekslet er bare nivåplugg, ikke tappeplugg.

Påfylling skal, i følge rep. håndboken fra Sachs, skje i gjennom der som speedometerwiren går ned i blokka. Om man velger å fylle olje gjennom "S"-dekslet på clutch-siden, må motoren legges på siden for at oljen skal renne inn i gearkassen.

 

50s, AKF og BKF-motoren skal ha samme oljetype. Oljemengde er 3 dl.

 

 

Motor:

Blandes i bensinen. Alle typer 2-T olje kan benyttes, også syntetisk, dog ikke outboard-olje. Denne er beregnet på saktegående, vannavkjølte båtmotorer, og egner seg derfor ikke. For riktig blandingsnivå; se instruksjonsbok på den aktuelle modellen. Men som en hovedregel skal alle modeller Corvette, Comet og Swing ha 4%, Panter med aluråde 4%, Panter med stålråde 4%, 50S 4% og 505 2%.